Een nieuwe diffuse tentoonstelling over Canova in de Vaticaanse Musea

Dameszaal Dameszaal

Vaticaanstad - Op dinsdag 24 oktober opent het Directoraat Musea van het Vaticaan de grote tentoonstelling Antonio Canova negli Musei Vaticani. Dit project is bedoeld als eerbetoon aan de beroemde Italiaanse beeldhouwer die belangrijke werken realiseerde en ook sleutelposities bekleedde in de pauselijke collecties sindsdien-superintendent en directeur. Het is een gevarieerde bijdrage, vooral aan het terugvinden van kunst die verloren was gegaan tijdens de Napoleontische veldtochten. Het heeft een veelzijdige presentatie nodig.

Dit tentoonstellingsproject was het resultaat van de sluiting van Canova, 2022-2023, met deze factoren; hij heeft de leiding over de afdeling 17e-18e eeuwse kunst. Het initiatief zag de directe betrokkenheid van Barbara Jatta als directeur en is opgezet in verschillende afdelingen in de Vaticaanse Musea om de gasten een unieke kans te geven om een breed scala aan werken van Canova te bekijken die zijn bijdrage en invloed in de wereld van de kunst tijdens zijn tijd benadrukken en ook zijn persoonlijkheid en meesterschap naar voren brengen.

Dameszaal

Het biedt ook de mogelijkheid om de zaal voor het publiek te openen, waar Canova werkte en zijn stukken, schetsen en gipsafgietsels maakte, samen met de werken van andere kunstenaars die met hem verwant waren, zoals Giuseppe De Fabris en Cincinnato Baruzzi. Deze kamer is altijd beschouwd als een van de mooiste in de Vaticaanse Musea en werd nooit bezocht. Het werd gebouwd door paus Paulus V Borghese van 1608 tot 1609; dezelfde paus gaf Guido Reni de opdracht om het plafond te beschilderen met Pinksteren, de Transfiguratie en de Opstijging van Christus naar de hemel. Sierlijke wanddecoraties roepen een sfeer van de 19e eeuw op die goed samengaat met de meesterwerken van Canova.

Zaal XVII van de Vaticaanse Kunstgalerie

Meestal is het Musei Lavorano Works Museum tentoonstellingsprogramma's, dit evenement probeert Canova's stemming in zijn beeldhouwer 'Romeinse studio' te herscheppen, geboren in 1783 gelegen tussen Via delle Colonnette en Via di San Giacomo vandaag de dag genaamd Via Antonio Canova. De studio werd belangrijk voor Grand Tourists, de diplomaten-aristocraten-intellectuelen van die tijd vermengd met de aspirant-beeldhouwers die op zoek waren naar essentiële lessen van de Maestro om zich een weg te banen door de labyrintische wegen van het Romeinse kunstenaarschap.

Er is ook een maquette te zien van Canova's atelier, waar de meester oude fragmenten van Romeinse beeldhouwwerken en architectonische details verzamelde om ze te integreren in de hoofd- en zijgevels van het bouwwerk. Dit bewees hoeveel waarde Canova hechtte aan de oudheid en de toewijding die hij had om artistiek erfgoed te beschermen en te behouden. Verder is er een buste van Canova door Antonio d'Este en een keramische tondo met een portret van Canova door Maestro Luigi Ontani, die momenteel in een van de kamers van Canova's atelier werkt.

De rondleiding door de tentoonstelling slingert zich door verschillende afdelingen van de Vaticaanse Musea, waar de deelnemers naast de werken van de kunstenaar een reeks informatieve panelen aantreffen die dieper ingaan op de thema's en onderwerpen die de Meester van Possagno na aan het hart liggen.

Perseus kabinet

Perseo, massimo sfondo del Cortile Ottagono ed eseguito d'iniziativa dal Canova tra la fine del 1800 e l'inizio del 1801, rappresenta l'eroe della mitologia greca. Canova sembra affrontare il mito in modo scherzoso, presentando l suo eroe che, inanellato da padroneggiare lo sguardo vittorioso sull'orrendo eddài sua Medusa-vittima,è statuadipesodayitelistperquest per monito con il volto di Medusa. Accanto a lui posano le celebri statue dei Pugilatori, Creugante e Damasseno, ispirati da un episodio menzionato da Pausania nel suo'Periegesis of Greece', proprio come le aveva pensate Canova, posti uno di fronte all'altra.

De Chiaramonti Galerij

Sinds het begin van de 19e eeuw werd deze galerij ontworpen om de pauselijke beeldencollecties te huisvesten en aan te vullen na de eisen van Napoleon. Onder de zorgvuldige leiding van Canova, en ook dankzij zijn gewaardeerde assistent beeldhouwer Antonio D'Este, biedt het huis ons een reeks meesterwerken. Samen met talrijke andere beeldhouwwerken, die afkomstig waren uit de Vaticaanse paleizen en de Quirinale tuinen, zwol het aantal aan tot ongeveer 1.100 artefacten. Het algemene beeld van de Galerij behoudt de antieke smaak die heerste in de 18e eeuw en was een echt eerbetoon aan de archeologie als wetenschap in deze tijd.

Nieuwe zalen

Architect Raffaele Stern bouwde de constructie om de antieke sculpturen te huisvesten, die destijds deel uitmaakten van de pauselijke collecties. Dit is het gebied waar Canova zich bleek te richten op totale harmonie, het creëren van een perfecte conversatie tussen het oude en het moderne. Als je door de Vaticaanse Musea loopt, moet je even stoppen in deze galerij om je te realiseren dat de Braccio Nuovo het ultieme samenhangende eerbetoon is dat onze beschaving aan de Oudheid heeft gegeven, badend in zilverachtig licht dat uit de dakramen stroomt.