Openingstijden Vaticaanse musea veranderen, langer open

Vanaf 2024 zullen de toegangstijden worden verlengd om tegemoet te komen aan bezoekers die deze iconische attractie graag willen verkennen. De kaartverkoop zal ook veranderingen ondergaan om het proces te stroomlijnen en de algehele ervaring te verbeteren.

De tentoonstellingszalen kregen een progressieve upgrade van de airconditioning, nog een verbetering voor bezoekers.

De Directie Musea en Cultureel Erfgoed van de Oltretevere bereidt zich voor op het grote jubileum in 2025. Om inclusiviteit en een meeslepende ervaring te garanderen, zijn ze van plan om de huidige receptiepraktijken aan te passen in hun poging om optimaal gebruik te maken van de pauselijke archieven.
Op de eerste dag van 2024 zal het herziene schema worden geïmplementeerd. Bezoekers kunnen hun verkenningstocht beginnen vanaf 8 uur 's ochtends en voortzetten tot 19 uur 's avonds, met de laatste toegang om 17 uur.

99

Op bepaalde dagen, waaronder vrijdag en zaterdag, zullen de openingstijden tijdens het hoogseizoen worden verlengd tot 20.00 uur. De laatste toegang wordt toegestaan om 18.00 uur. Daarnaast worden er maximaal 20 personen per rondleiding toegelaten, dit systeem is ingevoerd om grote bijeenkomsten te voorkomen.

"Er zal veel aandacht worden besteed aan het bestrijden van het fenomeen van de zogenaamde secundaire ticketverkoop", aldus het team achter de nieuwe ticketverkoop.

aldus het team achter het nieuwe ticketingsysteem. Geïnspireerd "door de principes van transparantie en effectiviteit", maakt dit systeem gebruik van geautomatiseerde processen, geholpen door de introductie van een ticket met naam en computergestuurde controles van de identiteit van de houder.

Binnenkort wordt een project gelanceerd om bezoekers comfortabele airconditioning te bieden in de tentoonstellingshallen om prioriteit te geven aan hun gezondheid en welzijn. Dit is slechts een van de updates die zijn doorgevoerd als onderdeel van een grotere revisie van het beheer- en ontvangstbeleid van de Vaticaanse musea, met als doel het behoud van kunstwerken in balans te brengen met het toegankelijker maken voor het publiek. Het doel is om de noodzaak van conservering harmonieus te laten samengaan met het gemak van het grote publiek.