Vaticaanse Musea: gerestaureerde tuniek van Petrus en dalmaticus van Johannes

La tunica di San Pietro e la dalmatica di San Giovanni La tunica di San Pietro e la dalmatica di San Giovanni
Bron: acistampa.com

Op donderdag 23 mei organiseerden de Vaticaanse Musea een lange discussie, bekend als "Vaticaanse Museum Donderdagen", gericht op twee buitengewone artefacten die onlangs zijn gerestaureerd en onthuld: de tuniek van Sint Pieter en de dalmat van Sint Johannes.

Het Sancta Sanctorum, een heilige kapel gelegen aan de top van de Heilige Trap in het Pauselijke Heiligdom op het Sint-Jan Lateraan Plein, herbergt een onbetaalbare "schat". Historisch gezien was er heel weinig bekend over deze kapel, die oorspronkelijk bedoeld was voor de persoonlijke verering van paus Nicolaas III tijdens zijn bewind van 1277 tot 1280. De kapel bevindt zich aan de top van de Heilige Trap en bleef gehuld in mysterie tot april 1903 toen, na talloze mislukte pogingen, een bekwame slotenmaker met succes de formidabele sloten brak die eeuwenlang de schat van het Sancta Sanctorum in het Lateraanse Patriarchaat hadden bewaakt.

In de verzameling relikwieën werden ook een tuniek en een dalmat van oosterse mode gevonden. Deze specifieke kledingstukken zouden volgens een oude traditie gedragen zijn door Sint Pieter en Sint Johannes de Evangelist.

Volgens Barbara Jatta, directeur van de Vaticaanse Musea, is er nog veel te bestuderen over deze twee kledingstukken, wat een lang debat heeft geopend. De immense devotie rond deze onbetaalbare relikwieën heeft er echter toe geleid dat ze worden getoond aan gelovigen en pelgrims in de gerenommeerde Vaticaanse Musea, die de laatste tijd vol zitten met bezoekers.

In 1903 werden onder de opmerkelijke voorwerpen in de "Schatkist" Oosterse gewaden ontdekt die geïdentificeerd werden als de gewaden die gedragen werden door de twee heiligen. Recente studies hebben overtuigend bewijs geleverd op basis van een passage in de biografie van paus Gregorius de Grote (590-604), geschreven door diaken Johannes in de 9e eeuw. Deze passage bevestigt het bestaan, onder de relieken van Lateranen, van een tuniek en dalmata, toegeschreven aan Johannes de Evangelist en de heilige Paschasius. Dit onderwerp stond donderdag centraal tijdens de discussie, aldus het officiële persbericht.

De Universiteit van Tuscia voerde een wetenschappelijke analyse uit tijdens recente restauraties en stelde vast dat de tuniek van Sint Pieter dateert uit de periode tussen de tweede helft van de zesde eeuw en de eerste helft van de zevende eeuw na Christus. Bovendien zou de dalmat van Johannes gedateerd zijn tussen de late eerste eeuw en de tweede helft van de tweede eeuw na Christus, zoals bevestigd door Luca Pesante van het Kabinet voor Wetenschappelijk Onderzoek in een uitgebreid interview in Vatican News.

Tijdens de conferentie lag de nadruk op de conserveringsinspanningen van het Tapijt- en Textiellaboratorium van de Vaticaanse Musea, in het bijzonder met betrekking tot het behoud van waardevolle artefacten. Er werd ontdekt dat de conditie van de tuniek van Sint Pieter ernstig was verslechterd, terwijl de tuniek van Sint Johannes relatief goed bewaard bleef. De gewaden zijn samengesteld uit wol, linnen en netelvezels.

Op weg naar de uitgang van de Sixtijnse Kapel, in de Zaal der Vertogen van Pius IX, kan men de aanwezigheid van twee waardevolle gewaden vinden en waarderen.