Leo XIII: De eerste Italiaanse vertoning van films die eind 1800 in het Vaticaan werden gemaakt

Papa Leone XIII Papa Leone XIII
Bron: Wikipedia

Voor de eerste keer in Italië zal er een openbare vertoning plaatsvinden van de bewaard gebleven films uit het einde van de 19e eeuw over het leven van Leo XIII, de eerste paus ooit vereeuwigd op camera. Het buitengewone evenement vindt plaats op zondag 26 mei in het Palazzo Pecci in Carpineto Romano, de geboorteplaats van Leo XIII. Het historische paleis, dat de afgelopen 30 jaar slechts twee keer zijn deuren voor het publiek heeft geopend, zal bij deze speciale gelegenheid de hele dag toegankelijk zijn.

Gianni Piacitelli Pecci en de gemeente Carpineto Romano, in samenwerking met de Stichting Audiovisuele Herinneringen aan het Katholicisme (Mac) en het Cast Research Center van de Internationale Telematische Universiteit Uninettuno, hebben een afspraak georganiseerd die om 11 uur begint.dit evenement is gekozen als locatie voor de presentatie van het boek van Gianluca della Maggiore getiteld "Views of the Origins on Leo XIII - Vatican, Biography and Lumière between Myth and History" (Universiteit Utet, 2023).

Een verklaring legde uit dat tijdens het evenement het belang van het bewaren van katholieke audiovisuele ontdekkingen zal worden besproken in antwoord op de oproep van paus Franciscus om "goede bewaarders van de herinnering aan beelden" te zijn en dat de verontrustende achterstand op dit gebied zal worden aangepakt. De bijeenkomst werd geopend met een toespraak van Mgr. Dario Edoardo Viganò, voorzitter van de Mac Foundation en decaan van de Faculteit Communicatiewetenschappen van UNINETTUNO. Hij benadrukte het bijzondere karakter van deze dag, omdat voor het eerst in Italië zowel Biograph films uit 1898 als Lumière films uit 1899 tot 1902 zullen worden gepresenteerd. Tot nu toe zijn de Lumière-films in Italië nooit nauwkeurig gedateerd en toegeschreven. Het blijkt dat deze films zijn gemaakt door Francesco De Federicis, de pauselijke fotograaf, die in vier jaar tijd minstens 12 opnamen van Leo XIII wist te maken. Drie van deze opnamen worden tentoongesteld in het Palazzo Pecci.

De films in kwestie hebben een aanzienlijke historische betekenis, niet alleen omdat ze de eerste ontmoeting tussen de Kerk en de film documenteren, maar vooral omdat ze een kenmerk belichamen dat Leo XIII en paus Franciscus gemeen hebben. Volgens Mgr. Viganò omarmden beide pausen het audiovisuele medium als een middel om nieuwigheid te omarmen en een transformerende verandering in te luiden in het perspectief van de Kerk.

Leo XIII's fascinatie voor cinema, met als hoogtepunt de beroemde zegening van de camera in de tuinen van het Vaticaan, kan worden teruggevoerd op zijn diepe interesse in optische wetenschappen en fotografie. Deze interesse was zo groot dat Della Maggiore's boek een interessant detail onthult: in 1867, toen paus Pecci nog aartsbisschop van Perugia was, schreef hij een gedicht gewijd aan de Ars fotografica. Later, toen hij paus werd, nam hij een voorstelling van de fotografische kunst op in het fresco gewijd aan de gezegende schone kunsten van de religie. Dit fresco, gemaakt in 1883, werd oorspronkelijk geïnstalleerd in de Galerij van de Kandelaars van de Apostolische Paleizen en bevindt zich nu in de Vaticaanse Musea.

In 1881 besloot Leo XIII om geleerden toegang te geven tot de Geheime Archieven van het Vaticaan, nu bekend als de Apostolische Archieven. Door deze stap werd het archief al snel een van de belangrijkste centra voor historisch onderzoek ter wereld. Bisschop Viganò beschrijft het als een culturele revolutie, die paus Franciscus voortzet en moderniseert. Paus Franciscus benadrukt het belang van het uitbreiden van onze aandacht voor de audiovisuele geschiedenis van het verleden. Daarom kondigde hij plannen aan voor de komende opening van de Vaticaanse Apostolische Mediatheek, die de Apostolische Archieven en Bibliotheek zal aanvullen.